Hollywood-stiefmoeders overwinnen midlifecrisis

Yael - stiefmoeder 2-3

 

Ik zag de film Maleficent op een vrijdagochtend in het hoofdkantoor van Walt Disney en hield mijn adem in. Wat een prachtig 3D spektakel. Diezelfde middag schreef ik een verhaal over de stiefmoeder in de film, voor NRC. Waarom stiefmoeders zich soms liefmoeders noemen.

FRAGMENT UIT: Hollywood-stiefmoeders overwinnen midlifecrisis

Want in Hollywood is een heuse filmrenaissance aan Grimmsprookjes en Disneyverhaaltjes gaande, vaak in het populaire fantasygenre. Zo rekende Roodkapje onlangs nog af met een seriemoordenaar, gingen Hans en Grietje op heksenjacht en zoog Sneeuwwitjes stiefmoeder het leven uit jonge meisjes net zoals de Dementors in Harry Potter. Ook de Disneyprinsessen werden in een nieuw jasje gestoken; tegenwoordig draagt Sneeuwwitje een maliënkolder en is haar blanke huid bedekt met modderstrepen.

Maar de stiefmoeder steelt de show.

Het zijn niet de minste actrices die hun naam aan de stiefmoeder annex heks verbinden. Julia Roberts deed het in Mirror Mirror (2012), Charlize Theron in Snowwhite and the Huntsman (2012), Famke Janssen in Hansel & Gretel: Witch Hunters (2013). En Angelina Jolie doet het nu in Maleficent, de fee die op het doopfeest een doodsvloek over prinses Aurora uitspreekt, waarna deze in een honderdjarige sluimerdood sukkelt. Naar verluidt speelt Cate Blanchett de stiefmoeder in een nieuwe verfilming van Assepoester.

Logisch is het wel. Deze actrices koersen aan op een midlifecrisis, die in Hollywood eerder begint dan in het echte leven. De inmiddels 46-jarige Julia Roberts kan echt niet langer doorgaan voor Pretty Woman, die hedendaagse remake van Assepoester uit 1990. (Voor wie dit is ontgaan; in de slotscène bevrijdt Richard Gere in een witte limousine (kijk: paard) Julia Roberts uit haar kamertje op de eerste verdieping (kijk: toren).)

Er zijn meer zaken die tellen. De hedendaagse stiefmoeder is eigenzinniger dan de prinses. Je kunt Sneeuwwitje wel in een maliënkolder hijsen, zoals Kristen Stewart in Snowwhite and the Huntsman, ze blijft afhankelijk van een man die haar levend kust. Da’s niet erg feminisme 3.0. Nee, dan stiefmoeder Charlize Theron. Die steekt haar kersverse echtgenoot, schrijlings op hem gezeten in het liefdesbed, eigenhandig een dolk in het hart om daarna zijn koninkrijk over te nemen.

 

YouTube voorvertoningsafbeelding