5 mei als sterk merk

column 5 meiGeef ons op 5 mei de bezinning terug, schreef ik in mei 2015 in NRC Handelsblad. Een oproep die veel gehoor vond, op internet en daar buiten. Weg met de vrijheidsselfie en de zuippartijen!

 

Dit zei ik over 5 mei op Radio 1:

 

FRAGMENT UIT: 5 mei als sterk merk

Duifkopter heet de game van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, waarbij je je vogelvriendjes uit de klauwen van de boze buurman moet bevrijden. Onderweg verzamel je kant-en-klare quotes over vrijheid, die je met een simpele druk op de knop op Facebook en Twitter kunt zetten. Of onder je ‘vrijheidsselfie’, want ja, die bestaat ook, inclusief het officiële fakkeltje.

Nee, niemand kan het Nationaal Comité 4 en 5 mei ervan beschuldigen ouderwets en oubollig te zijn. Maar ik zou willen dat het comité wat minder met zijn tijd mee gaat.

Herdenken moet. Maar hoe we herdenken, en waar en wanneer – mag dat alsjeblieft iets ingetogener? Laat ons denken aan hen die het leven hebben gelaten, geleden hebben, gevochten hebben. Laat ons bediscussiëren of Duitsers ook bij onze herdenking horen en de Nederlandse veteranen uit Libanon, of de slachtoffers uit Syrië ook meedoen en de vluchtelingen op hun bootjes op de Middellandse Zee, en waarom de Russen zo mondjesmaat worden genoemd.

Maar één ding: gun ons rust. Dansen, zuipen, vreten en wc-potten gooien doet u maar op Koningsdag. Maar geef ons op 5 mei de bezinning terug.